Ozljede kod trcanja

5 najčešćih ozljeda kod trčanja

Trčanje nije samo vrlo popularan sport, već i ugodna, opuštajuća aktivnost za mnoge ljude. Trčanje je također i dobar način za održavanje dobre tjelesne kondicije i zdravlja. No, ovisno o načinu života, obično se za ovu aktivnost odlučujemo kada smo fizički i psihički najmanje pripremljeni za nju.

Prije svakog treninga važno je zagrijavanje. Dovoljno je nekoliko minuta hodanja, lagane vježbe za aktivnu pokretljivost i lakše vježbe za aktiviranje mišićnih skupina. Pravilno zagrijani, bit ćemo opušteni, aktivni i spremni za trčanje. Unatoč zagrijavanju, ozljede prilikom trčanja su česte i događaju se kao i kod većine sportova.

1. Bol u Ahilovoj tetivi (tendinopatija ahilove tetive)

To je upala Ahilove tetive , koja se tipično manifestira kao bol i oteklina na ovom području. Najčešći uzroci uključuju prebrzo povećanje intenziteta treninga u smislu učestalosti trčanja i prijeđene udaljenosti, pretjerano trčanje uzbrdo te neprikladnu ili istrošenu obuću.

2. Bol u stopalu – plantarni fasciitis

To je ozljeda preopterećenja plantarne aponeuroze, vezne strukture koja se proteže između stopala i pete i brine se za održavanje oblika uzdužnog luka stopala. Najčešće se pojavljuje poput izrasline na peti i manifestira se kao bol u području pete.

Bol v stopalu
Plantarni fasciitis je ozljeda vezne strukture koja se proteže između stopala i pete.

Najčešći uzrok razvoja je nepravilno kretanje stopala. U tom se slučaju uzdužni luk stopala pretjerano spušta u fazi prijenosa težišta s pete na prednji unutarnji dio stopala, što uzrokuje povećano opterećenje plantarne aponeuroze.

3. Upala tibije (trkačka potkoljenica)

To je tipična ozljeda kod trkača koja nastaje kao posljedica povećanog opterećenja mišića u prednjem dijelu potkoljenice. Karakterizira je bol u donjoj polovici potkoljenice, sprijeda i blago iznutra, koja je obično najizraženija na početku trčanja, a postupno jenjava tijekom samog trčanja.

4. Bol u predjelu koljena (hondromalacija patele / trkačko koljeno)

Trkači često imaju problema povezanih s patelom, ozljede preopterećenja patelarnih ligamenata i sindrom iliotibijalnog trakta. Problemi  se manifestiraju kao bol u prednjem dijelu koljena koja se javlja tijekom trčanja. Bol je jača pri trčanju nizbrdo, a može se pojaviti i pri hodu.

Oštećenje patelarnog ligamenta razvija se s prekomjernim i ponavljajućim opterećenjima na patelarnom ligamentu, što rezultira nakupljanjem mikroskopskih lezija u ovoj tetivi i posljedično razvojem tendinitisa. Sindrom iliotibialnega puteva karakterizira bol s vanjske strane koljena koja se obično javlja nakon određenog vremena, u toku ili nakon završetka ciklusa.

5. Bol u predjelu kuka (burzitis)

To je upala burze (vrećica između kostiju i tetiva) s vanjske strane kuka, no može se pojaviti u koljenu ili u ramenima. Posljedica je opetovanog klizanja tetiva dok se kuk pomiče po vanjskoj površini bedrene kosti.

Osjećaj boli nikada ne treba zanemariti, a s druge strane ne treba ga shvaćati previše ozbiljno. Pritom se moramo ponašati odgovorno, bez straha i panike. Bol također može biti samo vrsta motivacije koja nas pokreće, ili samo kombinacija različitih čimbenika. Na vama je hoćete li zanemariti probleme ili ih riješiti.

Različiti oblici psihofizičkog opuštanja i načini širenja percepcije uvijek nam mogu pomoći u rješavanju problema. Slušajmo svoje tijelo, podignimo razinu svijesti i balansirajmo između svjesnog i nesvjesnog dijela naših postupaka na svim razinama.

Filip

Filip